Článok 1
Úvodné ustanovenia
1. Obec Haluzice (ďalej len „obec“) je povinné podľa zákona č. 211/2000 Z .z. o slobodnom prístupe k
informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon“) umožniť každému prístup k informáciám, ktoré má k dispozícií a to bez
preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu, pre ktorý sa informácia požaduje.
2. Tieto zásady upravujú podmienky, postup a rozsah poskytovania informácií obcou .
Článok 2
Povinné osoby
1. Osoby, ktoré sú povinné sprístupňovať informácie sú vymedzené v § 2 zákona.
2. V podmienkach obce informácie sprístupňujú tieto organizačné zložky obce:
a) obecný úrad,
b) obecné zastupiteľstvo prostredníctvom svojho výkonného orgánu a to obecného úradu,
c) kancelária starostu obce,
d) Spoločný stavebný úrad,
e) hlavný kontrolór obce.
Článok 3
Povinné zverejňovanie informácií
1.Obec je povinná zverejniť tieto informácie:
a) spôsob zriadenia obce, jeho právomoci a kompetencie a popis organizačnej štruktúry,
b) miesto, čas a spôsob, akým možno získavať informácie; informácie o tom, kde možno podať žiadosť,
návrh, podnet, sťažnosť alebo iné podanie,
c) miesto, lehotu a spôsob podania opravného prostriedku a možnosti súdneho preskúmania rozhodnutia,
vrátane výslovného uvedenia požiadaviek, ktoré musia byť splnené,
d) postup, ktorý musí obec dodržiavať pri vybavovaní všetkých žiadostí, návrhov a iných podaní, vrátane
príslušných lehôt, ktoré je nutné dodržať,
e) prehľad predpisov, pokynov, inštrukcií, výkladových stanovísk, podľa ktorých obec koná a rozhoduje alebo
ktoré upravujú práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vo vzťahu k k obci,
f) sadzobník správnych poplatkov, ktoré obec vyberá za správne úkony a sadzobník úhrad za sprístupňovanie
informácií.
2. Obecné zastupiteľstvo prostredníctvom obecného úradu zverejňuje nasledovné informácie:
a) termíny zasadnutí obecného zastupiteľstva a návrh programu rokovania,
b) zápisnice z verejných zasadnutí obecného zastupiteľstva,
c) uznesenia obecného zastupiteľstva,
d) texty návrhov všeobecne záväzných nariadení v súlade s § 6 ods.3 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom
zriadení v znení neskorších predpisov,
e) texty platných všeobecne záväzných nariadení do troch dní po ich schválení na obecnom zastupiteľstve,
f) údaje o dochádzke poslancov obecného zastupiteľstva na rokovania do troch dní po skončení každého
zasadnutia,
g) výpisy o hlasovaní poslancov obecného zastupiteľstva po každom zasadnutí obecného zastupiteľstva okrem
tajného hlasovania a hlasovania na neverejnom zasadnutí.
3. Informácie uvedené v ods. 1 a 2 tohto článku sa zverejňujú predovšetkým:
spôsobom umožňujúcim hromadný prístup – internetová adresa obce
4. Informácie uvedené v ods. 1 tohto článku sa zverejňujú aj:
v sídle obce Haluzice a na úradnej tabuli,
5. Informácie uvedené v ods. 1 a 2 tohto článku môžu byť zverejňované aj:
v periodiku
6. Povinné zverejnenie informácií podľa ods. 1 a 2 tohto článku zabezpečuje:
a) na úradnej tabuli - referent OcÚ,
b) na internetovej adrese obce: www.stvrtok.com
Článok 4
Poskytovanie informácií na žiadosť
1. Písomná žiadosť sa prijíma na OcÚ – podateľňa (ďalej len „podateľňa“).
2. Pri žiadosti prijatej faxom alebo elektronickou poštou je povinný ten, kto ju prijal, postúpiť ju na
zaevidovanie podateľni. Podateľňa zabezpečí ďalší postup pri vybavovaní žiadosti v súlade s príslušnými
ustanoveniami týchto zásad.
3. Žiadosť podanú ústne je povinný ten, kto ju prijal spísať na formulári o prijatí ústnej žiadosti podľa prílohy
č. 1 týchto zásad a zaevidovať ju na podateľni.
4. V prípade, že žiadosť nemá predpísané náležitosti podľa zákona, OcÚ vyzve žiadateľa, aby neúplnú žiadosť
doplnil. Vo výzve na doplnenie žiadosti určí lehotu minimálne sedem dní a poučí žiadateľa, ako má žiadosť
doplniť. Po uplynutí lehoty vec odloží bez vydania rozhodnutia.
5. Ak organizačná zložka obce, ktorá žiadosť vybavuje, nemá požadované informácie k dispozícií a ak má
vedomosť o tom, kde možno informáciu získať, žiadosť do piatich dní postúpi a postúpenie žiadosti
bezodkladne oznámi žiadateľovi.
6. Žiadosť je potrebné vybaviť najneskôr do desiatich dní od jej podania. Predĺžiť lehotu o najviac 10 dní zo
závažných dôvodov môže starosta obce. Predĺženie lehoty je povinný ten, kto žiadosť vybavuje
bezodkladne, najneskôr pred uplynutím desaťdňovej lehoty oznámiť žiadateľovi s uvedením dôvodov,
ktoré viedli k predĺženiu lehoty.
Článok 5
Sprístupňovanie informácií
1. Informácie sa sprístupňujú najmä ústne, nahliadnutím do spisu vrátane možnosti vyhotoviť si odpis alebo
výpis, odkopírovaním informácií na technický nosič dát, sprístupnením kópií predlôh s požadovanými
informáciami, telefonicky, faxom, poštou, elektronickou poštou. Ak informáciu nemožno sprístupniť
spôsobom určeným žiadateľom, dohodne ten, kto žiadosť vybavuje so žiadateľom iný spôsob sprístupnenia
informácie.
2. Informácie sa sprístupňujú v stave, v akom sa nachádzajú v čase ich vyžiadania, bez ďalšieho osobitného
spracovania, vytvárania nových informácií a prenášania na iný nosič.
3. Ak predmetom žiadosti je získanie informácií, ktoré už boli zverejnené, obec najneskôr do 5 dní od prijatia
žiadosti, namiesto sprístupnenia informácií žiadateľovi oznámi údaje, ktoré umožňujú vyhľadanie a získanie
zverejnenej informácie. Ak žiadateľ trvá na sprístupnení zverejnených informácií, obec mu ich sprístupní.
4. Informácie sa sprístupňujú
a) bezplatne – ak úhrada materiálnych nákladov spojených so zhotovením kópií, s obstaraním technických
nosičov dát a s odoslaním informácie žiadateľovi nepresiahne čiastku 1,50 €,
b) za úhradu a to v plnej výške materiálnych nákladov – ak úhrada materiálových nákladov spojených so
zhotovením kópií, s obstaraním technických nosičov dát a s odoslaním informácie žiadateľovi presiahne
čiastku 1,50 €.
5. Výška materiálnych nákladov sa vypočíta podľa Sadzobníka úhrad nákladov za sprístupnenie informácií ,
ktorá sa mení v závislosti od vývoja cien materiálnych nákladov.
6. Kontrolu zaplatených úhrad nákladov za sprístupnenie informácie vykonáva účtovníčka obce.
Článok 6
Vydanie rozhodnutia
1. V prípade poskytnutia informácie v rozsahu, spôsobom a v lehote ako ukladá zákon, urobí ten, kto poskytol
informáciu rozhodnutie zápisom v spise.
2. V prípade nevyhovenia žiadosti hoci len sčasti, vydá OcÚ v Haluziciach písomné rozhodnutie v zákonom
stanovenej lehote, ktoré pripraví starosta obce.
3. Odvolanie proti rozhodnutiu podľa ods. 2 tohto článku sa prijíma na podateľni, ktorá ho postúpi po
zaevidovaní starostovi obce.
4. O odvolaní rozhoduje starosta obce.
Článok 7
Evidencia žiadostí
1. Evidenciu všetkých prijatých žiadostí o sprístupnenie informácií vedie podateľňa tak, aby poskytovala
údaje potrebné na kontrolu vybavovania žiadostí a údaje o najčastejšie vyžiadaných informáciách.
2. Evidencia obsahuje:
a) dátum podania žiadosti,
b) obsah žiadosti, formu podania a navrhovaný spôsob poskytnutia informácie,
c) výsledok, formu a dátum vybavenia žiadosti (poskytnutie informácie, v akej forme, rozhodnutie o
neposkytnutí, neposkytnutie bez vydania rozhodnutia, odloženie veci, postúpenie inému orgánu a pod.),
d) podanie opravného prostriedku (dátum podania a výsledok vybavenia).
3. Spis sa po vybavení ukladá na podateľni. Spis musí obsahovať všetky písomnosti týkajúce sa vybavovania
žiadosti. Všetky písomnosti musia byť označené číslom centrálnej evidencie v súlade s platným
Registratúrnym poriadkom obce Haluzice.
Článok 8
Záverečné ustanovenia
1. Ak nie je v zákone ustanovené inak, použijú sa na konanie podľa zákona všeobecné predpisy o správnom
konaní. (zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov).
|